6/4/10

La fredor i la injustícia dels controls mecànics i/o informàtics

Fa uns dies, atenent a les denúncies fetes per alguns veïns de la Muralla de Sant Llorenç i del carrer Sant Josep, vaig adreçar una pregunta per escrit al regidor de Via Pública per una actuació no massa clara del vehicle de Control del Trànsit (SMIV), que va ser retratat fent una infracció.

Com tothom ja sap, el SMIV (sistema mòbil d’identificació de vehicles) és un vehicle equipat amb un sistema de lectura de matrícules de darrera generació i un sistema de navegació i cartografia per satèl·lit que permet coordinar la fotografia de la infracció i la seva localització exacta i un sistema informàtic de gestió de les dades que permet una tramitació ràpida de la denúncia. Fa temps que a Mataró disposem d’aquest vehicle, va entrar en funcionament una vegada ja s’havia provat a Barcelona i Badalona no va trigar a posar-ne un en marxa. Però, en aquests altres dos casos, el vehicle és un cotxe de la Policia Local, mentre que a Mataró va camuflat de cotxe del servei de transport de viatgers, el Mataró-Bus.

El regidor va contestar-me, com es pot llegir també a Capgròs, mitjà de comunicació que va publicar la imatge al seu espai de “Fotodenúncia”, que el vehicle en qüestió s’havia aturat a la parada de taxis, lloc prohibit per a qualsevol mortal, per “fer una verificació tècnica del sistema”. A més, en el mateix escrit es pot llegir que “no impedia l’aturada de taxis, ja que la parada estava completament buida”, per acabar dient que “el vehicle va ser autoritzat a parar en aquell indret, pels motius abans indicats i atenent a les circumstàncies de la circulació i l’estacionament, per ordre directa del policia que és qui té competència per fer-ho”.

En un altre punt, però, el regidor (o qui li ha redactat l’escrit) cau en la necessitat de justificar-se més enllà del que és necessari i per contradir que el conductor havia anat a fer alguna gestió de caire no professional, retreu que “a la foto es pot observar que l’enllumenat de frenada del vehicle està accionat, cosa que només pot fer el conductor”. Quan he enviat la resposta a l’autor de la fotografia, m’ha contestat el correu dient: “Ho vaig llegir al Capgròs. No es veritat (per no dir que és una mentida), quan vaig girar la plaça de Santa Anna i pujava la Muralla, per l’esquerra, per l’altra vorera hi pujava el conductor del cotxe. Tenia que haver fet tota la seqüència de fotografies, es a dir, l’home caminant, el cotxe parat, etc...”

En tot cas, la meva intenció no era pas retreure res a l’agent de Policia, que està per sobre qualsevol senyal i pot autoritzar el que consideri oportú davant determinades circumstàncies, tampoc demanava res al conductor, en nòmica del servei d’autobusos i no pas de l’ajuntament, tot i que podríem preguntar-li d’on venia quan va ser vist pels veïns, el que volia i crec que he fet, perquè amb les seves justificacions ho demostra el responsable polític per part del govern, és evidenciar que més enllà d’un sistema mecànic i molt sofisticat hi ha raons comprensibles per fer determinades “accions” que no perjudiquen el trànsit, ni per descomptat, a les persones.