22/2/15

Balanç de mandat (2): Salvar una vaga de la neteja in extremis



A l’inici de la legislatura, en Joan Mora em va delegar les responsabilitats en matèria de via pública i serveis. Després, quan el company Marcel Martínez va haver de plegar per motius de salut –com t’hem enyora’t, Marcel!- vaig assumir la responsabilitat de Cultura.
Dic això perquè només entrar de regidor, vaig rebre la visita de l’empresa concessionària del contracte de la neteja viària i la recollida de residus, i em van explicar que tenien un acord verbal amb el govern anterior, pel qual, a canvi de signar un nou conveni amb els treballadors l’any 2007, l’Ajuntament els compensaria incrementant el preu del contracte en gairebé 2,5 milions d’euros.
La veritat és que em va semblar estrany. L’administració no acostuma a fer contractes verbals, i assumir un compromís d’aquesta importància. La resposta meva i de tot el govern va ser que si no hi havia res escrit ni justificat en un expedient administratiu, no reconeixeríem aquell compromís.
Davant l’actuació de l’empresa concessionària, que va voler traspassar el problema als seus treballadors, anunciant-los una rebaixa de sous i jornades, aquests van enunciar l’inici d’una vaga indefinida com a senyal de protesta. Òbviament que la seva protesta no era contra l’Ajuntament, però està clar que el qui en sortiria perjudicada, i molt, era la ciutat, els ciutadans i ciutadanes que veurien suspès un servei bàsic i essencial.
A l’acta de conciliació al departament de Treball hi va assistir la Núria Calpe. Era el mes de gener de 2013, i recordo com explicava la intransigència de l’empresa alhora de voler imposar les seves raons sense respectar els drets dels seus treballadors.
Per frenar aquell primer anunci de vaga, vam iniciar un seguit de converses amb l’empresa. Això va permetre desconvocar la vaga i poder negociar sense la pressió de pensar que Mataró es podia convertir en un femer.
Les converses no van començar bé. La negociació va ser d’una duresa extrema. Recordo, en una reunió negociadora que vam convocar el dia 6 de febrer de 2013 a les 7:00 h del matí, que va durar 30 segons. Davant el posicionament de l’empresa, en Joan va decidir aixecar-se de la taula i donar la reunió per acabada. Potser ha estat la reunió més curta que hem fet durant aquest mandat.
Els dies passaven i les posicions no s’acostaven. La nostra dèria era triple: defensar els drets dels treballadors de l’empresa (amb els qui ens reuníem regularment per informar de l’estat de les negociacions), protegir les finances municipals i garantir el normal funcionament del servei a la ciutat.
I va arribar el segon anunci de vaga. Un nou comunicat dels treballadors davant la manca d’acord, i hi afegeixo, pressionats per la pròpia empresa, tornava a ser una amenaça real, que fins i tot ens va fer convocar un comitè de crisi, amb representants de tots els serveis de l’Ajuntament que podien veure’s afectats. 
Després d’intensificar les reunions, més de 12 trobades, finalment vam aconseguir arribar a un acord satisfactori per l’Ajuntament i que possibilitava que els treballadors veiessin mantingudes les seves condicions laborals.
La satisfacció va ser enorme. No vam cedir en el que consideràvem bàsic. Sota pressió i amb poc marge, el govern de CiU va saber reconduir una altra vegada una situació, un problema que s’arrossegava des de l’any 2007.
Ara la ciutat ja té un nou contracte de neteja i recollida de residus. El disseny del nou servei s’ha fet amb un procés de participació ciutadana del que personalment me’n sento molt satisfet. Properament els canvis els notarem al carrer, i amb l’ajut i el civisme de tothom estic segur que aconseguirem un objectiu que ens havíem proposat i que tots compartim, tenir una ciutat més neta i més cívica.
L’angoixa, la constància, la perseverança, la lluita, l’esperança, les hores de feina i mantenir-nos ferms malgrat les dificultats, ha estat una tònica d’aquest govern durant tota la legislatura. I la superació d’aquest contratemps n’és un clar exemple.